Undervisningsministeriet
april 1997Generelt
Vejledningen gælder
for alle niveauer i
biologi. Hvor der er
forhold, der specielt
vedrører nogle niveauer,
vil det fremgå af de
enkelte afsnit.
Vedrørende generelle
forhold ved mundtlig
eksamen henvises til
"Vejledning for censorer
og eksaminatorer ved
mundtlig studenter- og
hf-eksamen". Særlige
oplysninger vedrørende
eksamen biologi fremgår
af de bekendtgørelser og
vejledninger som er
anført i bilag 1.
Før eksamen
Eleverne bør i god
tid før eksamen gøres
bekendt med forløbet af
mundtlig eksamen i
biologi. Det vil være en
fordel, at eleverne i
forbindelse med
undervisningen har haft
mulighed for at gøre
erfaringer med, hvordan
forberedelsestiden ved
eksamen bedst udnyttes.
Herunder kan de lære at
tage noter og lægge en
disposition for
fremlæggelsen under
eksamen. De bør
ligeledes gennem
undervisningen gøres
bekendt med de type ord
i mundtlige
eksamensspørgsmål, som
benyttes for at
tilstræbe, at
besvarelsen kan ske på
forskellige niveauer.
(F.eks. redegør for,
forklar, analyser og
vurder).
I forbindelse med
eksamensforberedelsen
bør eleverne have set
eksempler på
eksamensspørgsmål, der i
opbygning ligner dem, de
kan få til eksamen,
således at de kan
forberede sig mest
hensigtsmæssigt.
Eksamensopgivelserne
vælges af læreren efter
høring af eleverne.
Læreren sørger for, at
det opgivne stof er
velegnet som grundlag
for eksamination.
Desuden bør det sikres,
at det eksperimentelle
arbejde, herunder også
eksperimentelt arbejde,
hvorom der ikke er
udarbejdet rapport,
indgår i tilstrækkeligt
omfang.
Eksamensopgivelserne
tager udgangspunkt i de
gennemgåede emner, der
bør opgives som
helheder. Det vil f.eks.
ikke være rimeligt at
undlade at opgive
biokemiske afsnit, der
har direkte relation til
fysiologiemner, der
opgives til eksamen. I
forbindelse med
fastlæggelsen af pensum
bør det også overvejes,
hvorledes erfaringer fra
arbejde med edb,
ekskursioner og
studieture bedst kan
indgå i eksamenspensum.
For hf-tilvalg indgår
emnerne fra de
skriftlige hjemmeopgaver
på linie med det øvrige
stof i
eksamensopgivelserne.
Oplysningerne på
pensumindberetningsskemaerne
er grundlaget for
eksaminators,
elevers/kursisters og
censors forberedelse til
eksamen.
Særligt vigtigt er
det at være opmærksom
på,
at det er markeret med
R, hvis der
er skrevet rapport om et
eksperimentelt arbejde,
og det er markeret med
understregning, hvis det
eksperimentelle arbejde
opgives til eksamen.
Læreren bør gennemgå
pensumindberetningen
nøje med
eleverne/kursisterne, så
de bliver opmærksomme på
betydningen af
oplysningerne i de
forskellige rubrikker.
Eleverne skal efter
aftale med læreren i
eksamensperioden have
adgang til de
undervisningsmidler, som
er stillet til rådighed
af skolen/kurset i
forbindelse med
undervisningen og som
indgår i
eksamensopgivelserne.
Denne bestemmelse kan
omfatte plancher,
præparater,
forsøgsopstillinger
eller lignende.
Eksamensspørgsmålene og
deres udformning
Eksamensspørgsmålene
skal
afspejle den daglige
undervisning mest muligt
og tilsammen dække hele
det opgivne pensum.
På mindre hold er
spørgsmålene
forskellige, men på
store hold kan nogle af
spørgsmålene gå igen.
Det enkelte spørgsmål
skal normalt indeholde
en overskrift og nogle
få præciserende
underspørgsmål,
der så vidt muligt
angiver
en progression i niveau
og sværhedsgrad,
og giver eksaminanden
mulighed for at forholde
sig
analyserende/vurderende
til de givne
oplysninger.
Eksamensspørgsmålet
ledsages normalt af
bilagsmateriale i form
af figurer, tabeller,
apparatur eller
lignende. I
tilvalgsfaget kan emner
og problemstillinger fra
de skriftlige opgaver
indgå i forbindelse med
særlige underspørgsmål
og som en del af
bilagsmaterialet.
Bilagsmaterialet skal
normalt indeholde
både kendte og ukendte
bilag og skal
afpasses nøje i forhold
til spørgsmålet.
Der bør i
bilagsmaterialet på
samme måde som i
underspørgsmålene så
vidt muligt være en
progression i niveau og
sværhedsgrad. Endvidere
må de enkelte bilag nøje
vurderes m.h.t.
informationsværdi og
funktion i forbindelse
med eksaminationen, så
det bl.a. på denne måde
sikres, at
bilagsmaterialet ikke
bliver for omfattende.
Det er ofte
hensigtsmæssigt, at
bearbejde figurer m.m.
når de benyttes i
forbindelse med
eksamensspørgsmål, f.ex.
kan en forklarende tekst
i en figur fratage
eksaminanden muligheden
for selv at analysere og
tolke figuren.
En nødvendig
forudsætning for at
eleverne kan besvare
spørgsmål på analyse og
vurderingsniveau er, at
spørgsmål og bilag
omhandler eller har tæt
relation til
problemstillinger, som
er bekendt for eleverne.
Fremmedsprogede bilag
bør normalt undgås.
Dersom de benyttes, må
de ledsages af
fyldestgørende
gloseliste.
Det eksperimentelle
arbejde skal indgå
integreret i de
spørgsmål, hvor det er
relevant. På
niveauer, hvor der
indgår et valgfrit
projektarbejde, skal
dette indgå med passende
vægt i spørgsmålene. I
tilfælde hvor et helt
hold laver samme
projekt, kan spørgsmål
vedrørende projektet
integreres i de øvrige
eksamensspørgsmål, mens
der ved individuelle
projekter eller
gruppeprojekter skal
udarbejdes særlige
eksamensspørgsmål
vedrørende projekterne.
På mellem- og højt
niveau og på hf-tilvalg
kan det generelt
forventes, at eleverne i
højere grad end på
obligatorisk niveau og
fællesfag er i stand til
at nå til analyse- og
vurderingsniveauet. Ved
udformningen af
eksamensspørgsmålene må
der tages hensyn hertil.
Eksamens forløb
Når eksaminanden har
fået udleveret
eksamensspørgsmålet,
skal eksaminator sikre
sig, at eksaminanden
forstår
spørgsmålet/delspørgsmålene
samt gøre eksaminanden
opmærksom på, at
vedlagte bilag skal
inddrages i
eksaminationen.
Eksaminanden kan stille
opklarende spørgsmål til
eksaminator. Dette
foregår, ligesom
trækningen af
eksamensspørgsmål, under
overværelse af censor.
Eksaminator har
ansvar for at bøger og
kompendier, der er
anført på skemaet for
læsepensum og
eksamensopgivelser
findes i
forberedelseslokalet.
Hvis der i
forbindelse med
eksaminationen skal
benyttes modeller,
forsøgsopstillinger el.
lign., skal eksaminanden
have mulighed for at
benytte dette såvel
under forberedelsen som
under eksaminationen.
Det vil være
naturligt, at
eksaminanden selv
disponerer sin
fremlæggelse og får
mulighed for at indlede
eksaminationen uden
afbrydelse fra
eksaminator.
Eksaminationen må dog
ikke være en enetale fra
eksaminanden. Uanset
hvor veltalende
eksaminanden er skal
eksaminator et stykke
inde i eksaminationen
inddrage eksaminanden i
en faglig samtale.
Herved sikres det, at
eksaminanden får
lejlighed til at vise
hele sin faglige viden
og forståelse, og at der
bliver et sikkert
grundlag for vurderingen
af præstationen.
Censor kan stille
enkelte uddybende
spørgsmål til
eksaminanden.
Et spørgsmål fra censor
kan være kontrollerende
eller opklarende og kan
ofte være til hjælp for
eksaminanden, dels fordi
det
kan virke
afdramatiserende
i eksamenssituationen og
dels fordi det kan være
medvirkende til at
bringe eksaminationen
videre på et tidspunkt,
hvor
eksaminand og
eksaminator måske taler
lidt forbi hinanden.
Under eksaminationen
må eksaminanden benytte
det udleverede
eksamensspørgsmål med
bilag, samt notater, der
er udarbejdet i
forberedelsestiden.
De udleverede bilag skal
inddrages i besvarelsen
af spørgsmålet.
Det kan i enkelte
tilfælde være en fordel
at give eksaminanden en
vis valgfrihed med
hensyn til hvilke bilag,
der ønskes inddraget
under eksaminationen,
men generelt bør
omfanget af bilag
afpasses, så det er
realistisk at forvente,
at alle bilag vil kunne
blive inddraget i
besvarelsen af
eksamensspørgsmålet på
den tid, der er til
rådighed.
Tabeller og figurer fra
eksaminandens egne
rapporter eller
journaler kan inddrages
i eksaminationen.
Ligeledes kan
eksaminanden efter ønske
benytte modeller,
apparatur eller lignende
i forbindelse med
besvarelsen.
Under eksaminationen
har både censor og
eksaminator ret til at
se de notater, som
eksaminanden har
udarbejdet i
forberedelsestiden, men
notaterne må ikke
fratages eksaminanden.
Dersom eksaminanden er
meget bundet af
notaterne, skal det
indgå i vurderingen af
præstationen.
Bedømmelseskriterier
Ved bedømmelsen tages
der udgangspunkt i
vurderingskriterierne,
som de er beskrevet i
karakterbekendtgørelsen.
Ved vurderingen af om
disse generelle krav er
opfyldt inddrages bl.a.
følgende:
i hvilken grad og på
hvilket niveau er den
konkrete opgave besvaret
er eksaminandens
disposition af
besvarelsen fornuftig
i forhold til den
stillede opgave
hvis der er foretaget
et valg, så kun en del
af det vedlagte
bilagsmateriale
benyttes, er valget da
truffet på et
kvalificeret grundlag
er eksaminanden i
stand til at
at overskue, vægte og
inddrage
bilagsmaterialet i sin
fremlæggelse
kan eksaminanden på
god måde
indgå i en samtale med
eksaminator, og kan
eksaminanden besvare
uddybende spørgsmål
er eksaminanden i
stand til at anvende
teori og metoder, som er
indlært på det
pågældende niveau
anvender eksaminanden
fagets terminologi på en
korrekt måde
kan eksaminanden
integrere eksperimenter
og teori
kan eksaminanden
perspektivere stoffet fx
med eksempler fra
dagligdagen
kan eksaminanden bevæge
sig fra det beskrivende
over det forklarende til
en
analyserende/vurderende
og eventuelt
perspektiverende
besvarelse af
spørgsmålet
Disse
vurderingskriterier
betyder, at helheden har
betydning frem for
detaljen, og at det er
vigtigt at kunne
skelne mellem en
overfladisk og en mere
dybtgående besvarelse af
eksamensspørgsmålet.
Det er derfor vigtigt at
hæfte sig ved det
positive og det er ikke
rimeligt at trække ned
hver gang, der
forekommer en fejl.
Der bør generelt
forventes en større grad
af selvstændighed,
overblik og evne til at
inddrage andre relevante
biologiske fagområder på
mellemniveau, tilvalg og
højt niveau end på
fællesfag og
obligatorisk niveau.
Bilag 1
Afsnit om eksamen i
biologi i
*
Gymnasiebekendtgørelsen,
Bilag 2. (nr. 319 af
19.maj 1993
med ændringer i
bekendtgørelse nr. 853
af 14.november 1995)
* HF-bekendtgørelsen,
Bilag 2. (nr. 605 af 15
juli 1995)
*
Undervisningsvejledning
for gymnasiet nr. 2,
Biologi, maj
1993
*
Undervisningsvejledning
for hf nr. 2, Biologi,
september
1995 |